
 
THE ROLE OF THE PRINT MEDIA DURING THE APARTHEID ERA  

Compiled by Edward Bird and Zureida Garda 
 
 

Aim  
 
The aim of this study is to examine the role of the print media during the apartheid era. 
 
A strong characteristic of all state propaganda is its ability, as ideology, to legitimise and 
validate itself. This was true too, of apartheid. The apartheid system rested on the notion 
of ‘separate, but equal’, where separation was justified by the equal treatment handed out 
to the separated races. Of course underneath this statement lay the maintenance of white 
supremacy, politically, economically and socially. The role of apartheid propaganda was 
to continually assert separation as legitimate and necessary and to hide the inequality 
with distortions and myths which would aim to satisfy all South Africans. For most South 
Africans, their own lived experiences very quickly taught them the hollowness of 
assertions of tribal and racial separation, cultural difference and educational equality. 
 
In all of this the media was situated as a voice capable of persuading the public, and 
being  responsible for informing them. The responsibility which rested on the media was 
to inform the public honestly, whilst remembering their power of persuasion. The people 
of South Africa were not drawn into believing everything the media told them, but 
because experience in the society was so stratified, it was often difficult for them to test 
what they had learnt in the media, with their experiences. What is more, an important part 
of the apartheid state’s strategy was to play to the fears of South Africans. The media was 
also in a situation of considerable influence and their reporting was often viewed, 
correctly or incorrectly, as an indicator of public opinion, both by the apartheid 
government and the people. 
 
It is within the framework of human rights and the recognition of apartheid as criminal 
that this analysis takes place.  
 

Methodology 
 
Analysing the role of the media is necessarily selective to some degree because it was not 
possible to look at every press report throughout the apartheid era due to the sheer 
volume of information generated over the years. Another factor influencing our approach 
was that of avoiding our research being reduced to a finger-pointing exercise in which 
blame could be apportioned. We recognised that our study needed to show how the media 
interacted with the system of apartheid in all its ideological complexity.  
 
Finally our experience in monitoring and researching the media has taught us that much 
of the media’s meaning is encoded through unconscious conventions - of journalism and 
of the society’s attitudes and beliefs. To achieve our aims then, we elected to make use of 

 1



a combination of close content analysis, fortified with a discourse analysis. This is 
because as van Dijk puts it, 
 

 “discourse analysis specifically aims to show how the cognitive, social, 
historical, cultural or political contexts of language use and communication 
impinge on the contents, meanings, structures, or strategies of text or dialogue.” 
(1991: 45) 

 
Simply put, discourse analysis evaluates the relationship between text and context in 
practice. 
 
We therefore selected two significant moments in South African history which reflect 
political and social opposition to apartheid and its mechanisms, in order to assess press 
coverage of them. The periods selected are: 
 

• The week from 14 June to approximately 22 June 1976, in order to analyse 
coverage of the 16 June uprising in Soweto 

• The week from 6 August to approximately 13 August 1987, in order to analyse 
coverage of the National Union of Mineworkers’ strike 

 
We monitored approximately  1 800 English and Afrikaans articles, and developed 
themes which characterise the ways in which the press legitimated  the apartheid system.  
 
Whilst recognising the differences in attitude and role between the Afrikaans and English 
press, we have amalgamated our analysis of them within the following themes: 
 
• Racism in reporting - the unequal and unfair representation of black and white people. 
• The criminalisation of political activity - any extra-parliamentary, oppositional 

political activity was criminalised through legislation by the state. This theme 
examines the role the media played in opposing or supporting this. 

• Depoliticising of news - the ways in which the political content, and implications of 
news were depoliticised. 

• Failing to challenge and oppose human rights violations - government attempts to 
censor news and information relating to extra-parliamentary political activism 
inhibited the role and functioning of the media in reporting news. This theme 
examines how the media challenged and supported these restrictions.  

• Limiting the political arena - This theme explored the ways in which the political 
discourse of the apartheid system was challenged and inscribed in news reporting.  

  
It is through these themes that the study hopes to highlight the ways in which apartheid 
operated as a pervasive system through which aspects of civil society and its institutions 
became incorporated and to investigate the degree to which the functioning of the media 
allowed itself to be incorporated by that system. 
 
 

 2



Racism in Reporting 
 
 
The system of apartheid which informed the social, political and economic relations of 
South Africans was entrenched in much of the reporting of both situations. More 
obviously prevalent in the 1976 coverage, our research identified ways in which the 
unequal status of blacks and whites in South African society was articulated within press 
coverage. 
 
Whilst all deaths related to the uprising were clearly unfortunate, what was focused on 
was the death of 2 white people (out of 8 who had died) who were named and whose 
lives and work were extensively reported on in a number of newspapers, whilst the 
greater number of black people killed were relegated to (usually) nameless numbers. This 
demonstrates the unequal treatment of white “victims” compared to black “statistics,” 
reducing them to an unidentifiable mass.   
 
This can be similarly exemplified in the discourse of the coverage - the representation of 
the “mobs” in Soweto who were bent on anarchy, looting and arson. Whilst it is 
recognised that criminal elements emerged within the uprising, the media capitalised on 
the anarchistic and unruly behaviour of “crowds” and “tsotsi’s” with less attention being 
paid to the violations of the protesting pupils’ rights to choice and education. The 
representation of the threatening mob fed into the apartheid motivated discourse of a 
“Swart gevaar”, where huge numbers of black people who could not be contained 
threatened the social, physical and ideological space of white South Africans.  
 
By 1987, the apartheid state had become far more subtle and careful in its discourse, 
quite probably because of the growth of the alternative press, resistant voices inside and 
outside of the country and the pressures from the international community (which could 
no longer be so arrogantly ignored, as in 1976, because of certain economic and political 
pressures and sanctions). The black workforce had strengthened considerably in number 
and in economic and political clout and could not so easily be relegated to marauding 
mobs. 
 
The use of violence and intimidation, as in 1976, became a key tool in portraying 
strikers/students/protesters etc. as ‘mobs’ in various manifestations which continued to 
threaten the social order. The rhetoric of the state, transmuted to the media, worked to 
maintain the position of black South Africans, fighting for their human rights, as 
subversive and dangerous forces.  
 
 

Depoliticising of news 
 
 
In 1987 the economic polarisation of the mine workers and mine owners, whilst based in 
capitalist class relations, was assisted by the apartheid policies of the State which 
contained (homelands) and controlled the movements (influx control) and opportunities 

 3



of black people (job reservation) to the extent that a cheap black labour force was 
available to the manufacturing and mining industries. 
 
However, press reporting on both incidents predominantly excluded, ignored or denied 
the political context in which they occurred. In 1976, whilst newspapers questioned how 
the government had allowed this to happen and the competency of Botha and Treurnicht, 
constant attempts were made to depoliticise the events, saying that they were purely 
language based and that they were not related to the broader political movement against 
apartheid. 
 
History has demonstrated to us the importance of the 1976 uprising in the anti-apartheid 
struggle and the impact it had on the apartheid State, yet its significance was 
depoliticised and repeated comments were made in various newspapers that it “was not 
another Sharpeville” (Die Volksblad 21/6/76: 12). It wasn’t, it was bigger than 
Sharpeville and it added to the tally of the State’s violations of human rights. 
 
Reporting on the NUM strike focused strongly on the non-political nature of the strike 
with it being an issue to be settled between mine owners and mine workers. 
 
This introduces the question of the relationship between “political goals” and “bread-and-
butter” issues in the context of apartheid. Most people fighting against apartheid were 
fighting for the meeting of basic human rights which they were being denied by the State, 
the strike fitted into this as it was an attempt to increase the livelihood of workers. The 
very context in which the miners were striking was political yet most media contained it 
as a dispute limited to the arena of the industry. All economic and social interactions 
have political implications, and the South African government became a master at 
depoliticising the struggle for human rights. Unfortunately, the media fell into doing the 
same thing.   
 
 

Criminalisation of protest activity     
 
 
A common way of representing protest activity in the press was to criminalise it. Thus 
protesting students became marauding mobs and looters and strikers became intimidators, 
saboteurs and murderers. This can be linked to the State’s criminalising of black 
oppositional activity by legislating ways to contain and limit such activity. The discourse 
which operated within reporting in 1976 and 1987 fed into this. In ’76 in particular, a war 
psychosis developed which emphasised the violence, arson and threat to white South 
Africa which the uprising posed.  
 
The use of language such as ‘tsotsis’ and ‘drunken rioters’ added to the criminal image 
being established. The further portrayal of “instigators” (suggesting some covert force in 
operation) as responsible for forcing the protest continued to undermine and nullify the 
students’ protest actions. The protest actions thus moved into the sphere of the criminal. 
Whilst the police’s actions in firing live ammunition at unarmed students (“Automatics 

 4



used on rioting mobs” The Star 17/6/76: 1), and their attempt to prevent wounded 
students being treated at Baragwanath (“…armed police refusing to admit a 14-year-old 
schoolboy who had been shot three times”  Rand Daily Mail 18/6/76: 1) was not seen as 
being negative or unacceptable. The police were instead represented as keepers of law 
and order . Their role perpetuated the war psychosis where armed action (and the use of 
armoured vehicles) was needed to hold the threat against white South Africa at bay. 
 
By 1987 media representation of protest activity had become more sophisticated, with the 
discourse of protest and political representation being well-developed over the years 
 
Whilst the actions of miners originally appeared to be reasonable, as soon as ‘violence 
erupted’ their activities became criminalised. The claims of intimidation and violence 
were relative to the statements of both workers and owners and often were not 
conclusively proved either way. Nonetheless, the media tended to criminalise the 
activities of the miners even when allegations were not conclusive. 
 
 

Failing to challenge and oppose human rights violations 
 
 
The infringement of human rights by the apartheid government included many 
restrictions on information which the media could report on. The government’s aim was 
to starve the public of news and ideas which undermined and threatened the apartheid 
system. This censoring of information, as well as the many other abuses of human rights 
had a direct influence on the functioning of the media and demanded that these 
infringements be challenged. 
 
In June 1976 the state made use of two significant restrictions, that of banning journalists 
from reporting in unrest or related areas and that of banning open air meetings. 
 
The ban on journalists was directly related to the issue of the body count. According to 
press reports police restricted the movements of journalists and attempted to prevent 
journalists from entering Baragwanath hospital to interview and count the victims. None 
of the newspapers we examined questioned these actions nor did they attempt to verify or 
challenge the official death toll. 
 
By the time of the NUM strike of 1987 the situation regarding press freedom and other 
human  rights was more severe. There was a greater awareness of this, as the emergency 
regulations made accurate reporting more and more difficult, journalists were harassed 
and detained and information was harder to obtain. However opposition to this by the 
mainstream commercial press was not always vociferous. 
 
The Independent Newspapers submission to the TRC argues very forcefully that the 
commercial press (from the Argus group anyway) tried hard to challenge and evade the 
restrictive laws. One can fully accept their argument, but that would be to accept that 
they pushed the laws to the limit, that they left no room for a more radical or vehement 

 5



protest.  But they did not. Despite their attempts, their commercial imperatives always 
prevented them from greater action.  
 
This was left to the courageous and sometimes suicidal, efforts of the alternative press 
including the New Nation, Weekly Mail, Vrye Weekblad and others whose editions were 
often banned, and who suffered greater harassment and restrictions but who managed to 
provide information which other media could or would not print.  
 
It would not be fair to suggest that any of the media which underwent the harassment and 
restrictions of the state made no attempt to overcome it, but the alternative press of the 
1980’s deserve to be remembered for their courageous opposition. What was true was 
that many newspapers, significantly most of the Afrikaans ones, were far less vehement 
in their opposition to the draconian restrictions placed on the media by the apartheid 
state.  
 
 
 

Limiting the Political Arena 
 
 
All the themes dealt with so far have one thing in common, they all formed part of an 
attempt by the apartheid system to carefully define the limits of legitimate political 
activity. The aims of this careful delineation were simple: to maintain white domination 
under the guise of separate development. Racist reporting, the criminalisation, 
demonisation and depoliticisation of political activity, the restrictions on media reporting 
and state propaganda were all aimed at removing the struggle for human rights by the 
black majority from the political discourse of the country and thus render the apartheid 
government as legitimate. In practice, in 1976 this meant that opposition to the 
government was restricted and allowed to exist within the confines of parliamentary 
politics, political activity outside of parliament was subjected to the restrictions and 
practices mentioned above. 
 
The problem for the media was where to situate itself within this ideological framework. 
The Afrikaans press’ unqualified support for the apartheid state resulted in their fulfilling 
of the roles required of them by the apartheid government. The English press, with the 
exception of The Citizen, distanced themselves from the apartheid government. The 
Citizen’s pro-apartheid standpoint has never been surprising, considering that it was 
created by the apartheid state. 
 
But while the English newspapers distanced themselves from the apartheid government, 
through their white perspective and their reporting they knowingly or unknowingly 
supported the ideology and discourse of the apartheid system. By referencing homeland 
leaders, they legitimised them, by bringing a white perspective to bear, they validated 
white and not black South African’s experiences of apartheid. In their reporting on 
parliament, they defined it as the centre of political discourse, isolating the voteless 
majority.  

 6



 
By omitting the standpoint of those engaged in the struggle for liberation they maintained 
the hegemony of the apartheid system. This is evident in all the reporting during the 1976 
uprising. Opposition to the government was reported from parliament, from apartheid 
designated leadership (homeland heads and ‘Bantu’ councils) or from outside of the 
country; examples of this are numerous. 
 
Editorials from the mainstream press were critical of the government and police handling 
of the uprisings, but our research revealed very few editorials which were clear and 
unambiguous in their calls for the government to give all black South Africans their 
human and political rights as South African citizens. Further, few editorials recognised 
the importance of unbanning political organisations and releasing political prisoners. 
Instead most editorials could best be described as ‘reformist’ advocating reform centred 
in parliament and government, rather than taking banned and extra-parliamentary 
organisations into account. 
 
The Independent Newspapers submission to the TRC acknowledges this editorial pattern, 
describing it as “the company’s gradualist anti-apartheid editorial policies” and stating 
that this “caused perceptions of collusion with apartheid.” This is an interesting and 
certainly valid conclusion, but our research demonstrates that it was not so much the 
gradualism of the editorial policy which was an act of collusion, but rather the failure of 
those newspapers which purported to be anti- the apartheid government, to break out of 
the discursive limits within which the apartheid system defined political activity and the 
struggle for human rights. 
 
By 1987, the press was reporting the politics of the South African situation with a far less 
restricted discourse. In spite of censorship and other state restrictions, the ideas of banned 
organisations were coming through. But it would be inaccurate to suggest that it was only 
the press which was responsible for this opening up of the political discourse of the 
apartheid system - rather the press was responding to changes in the society. 
Fundamental shifts achieved through protest and extra-parliamentary activity which 
reached a level sufficiently high to make it impossible for extra-parliamentary activity to 
be excluded from that discourse. 
 
For all the effort of the commercial English press, the real achievements in the media 
were those reached by the alternative press. With considerably less funding, and greater 
restrictions, banning orders and harassment from the state these papers managed to 
provide news and information which the mainstream commercial press could not.  
 
 

Conclusion 
 
 
Our analysis, based in a human rights perspective and making use of a close content and 
discourse analysis, has examined the role which the print media played during the 
apartheid era. We conclude that this media, wittingly or unwittingly, often played a role 

 7



in legitimising and centralising the system of apartheid. English and Afrikaans papers, 
whilst operating differently in this regard, nonetheless did not always sufficiently 
challenge the workings, policies and activities of the apartheid state.  
 
The Afrikaans press, during both of the  periods we examined was supportive of the state, 
faithfully reporting news in a manner and discourse which overtly supported apartheid. 
Seldom in the Afrikaans media was the government criticised, and there was never any 
indication that apartheid racism was wrong and an abuse of millions of people’s human 
rights was taking place. The strategies of criminalisation and demonisation of political 
activity, restrictions on information and the faithful regurgitation of government 
propaganda resulted in the Afrikaans press’ support for the apartheid system. 
 
The English press was frequently at odds with the government over its racial policies, 
challenging them both editorially and in news reports. However, the English press also 
failed to significantly challenge the restrictions of the state, it also frequently criminalised 
political protest and demonised the liberation struggle. This press was also often at fault 
for uncritical reporting of the apartheid government. At the same time they did attempt to 
provide more balanced and informative coverage. 
 
But despite their good intentions and their opposition to the government’s racial policies, 
our research revealed that because this opposition was framed within the political 
discourse of the apartheid system, it legitimated it. It provided the system with a carefully 
controlled and limited opposition, vociferous at times, yet always defined within a 
discourse which did not recognise, and deliberately excluded, the political and human 
rights of the majority of South Africans. However, as the struggle for equality gathered 
pace and support, the English media began to report news in a more extensive and 
inclusive manner, providing South Africans with news which they needed in order to 
become informed citizens, able to decide for themselves the bankruptcy of the apartheid 
system and to search for alternatives. 
 
But the purpose of this submission has not been to condemn the press, rather to 
understand how it worked, the role it played and the limitations of that role. Most 
importantly it serves to teach us and our society about the dangers of censorship, 
restrictions and an uncritical media. It should also challenge media stakeholders to think 
about how they report news, about the perspectives which they represent and the 
problems and benefits of that reporting.  
 
It is also a healthy sign that the heritage of the press in this country is not being glossed 
over and mythologised. In this respect the MMP strongly supports the Independent 
Newspapers submission and calls on all media players from the apartheid era to 
undertake similar projects. The fundamental way in which we, as the media, and more 
broadly as the society conceive ourselves, lies in how we define the way we were. Simply 
put, if you don’t know where you began, you cannot know how far you have come.  
 
 
 

 8



References 
 
Goldhagen, D.  Hitler’s Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust. 
London: Abacus, 1996. 
 
McQuail, D.  Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. 
London: SAGE,1992. 
 
Van Dijk, T. Discourse as Social Interaction. Discourse Studies: A Multidisciplinary 
Introduction vol. 2. London: SAGE, 1997 
 
Van Dijk, T.  Racism and the Press. London: Routledge, 1991. 
     
Wimmer, R. and Dominick, J. Mass Media Research. California: Wadsworth Publishing 
Company, 1994. 

 
Media Monitored 

 
(including weekend editions) 
 
English      Afrikaans

 
Business Day      Beeld 
The Citizen      Die Burger 
Daily Dispatch     Die Transvaler 
Eastern Province Herald    Die Vaderland 
Evening Post      Die Volksblad 
Finance Week     Hoofstad 
Financial Mail     Oggendblad 
Natal Witness      Oosterlig  
Pretoria News     Patriot 
Rand Daily Mail     Rapport 
Sowetan 
Sunday Express       
Sunday Times 
The Argus 
The Cape Times 
The Friend 
The Natal Mercury 
The Star 
The World 
Weekly Mail 
 

 9


