
1  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

1

Included media: 
• Beeld  
• City Press  
• Daily Sun 
• Mail & Guardian 
• Saturday Star  
• Sowetan  
• Sunday Times  
• The Citizen  
• The Star  
• The Times 
• Weekender  
• E.tv 
• SABC 3 

Zimbabwean elections: rumour and speculation  
 

By Wennie van Riet and Sandra Roberts 
 
During elections, the media have a very important role to play.  Reporting on 
Zimbabwe was undoubtedly particularly challenging.  However, South African media 
performed well.  Although they can be accused of bias, it seems they performed 
well in promoting human rights and democracy. This update will give a summary of 
how the South African media reported on the Zimbabwean elections in 2008. It will 
explore the main themes of the coverage.  
 
UN Secretary-General Kofi Annan, in a World Press Freedom Day statement in 1997, 
stated: "No democratic society can exist without a free, independent and pluralistic 
press."  This is true both for the country who is holding elections and other 
countries, as they are often informed on this democratic process through the media.  
But the media’s obligations, in the country where the elections are being held and 
the coverage in other countries, differ. The media of the country itself should report 
on practical issues, for instance voter registration.  It is also important to give all the 
parties their amount of time and space in the news, without bias. According to the 
code of the Press Council of South Africa the press ‘shall be obliged to report news 
truthfully, accurately and fairly’1’, since this is one of the most important ethical 
guidelines for the press, especially during elections. 
 
The job of foreign media is to report on what is going on in other countries’ 
elections and whether the process is fair and give updates on the events prior to 
and after the elections. However, there is role for South 
African media reporting on Zimbabwean elections to fulfill 
many of the roles normally done by local media as many 
Zimbabweans live and work in South Africa.  
 
To analyse the coverage of the Zimbabwean elections, 
newspapers were monitored, as well as the evening 
primetime television news (see textbox) were monitored 
from 17 March 2008 up until 6 April 2008. The Zimbabwe 
elections were held on 29 March 2008 and included four 
votes for each voter; the presidential elections, as well as 
the elections for parliamentary seats, the senatorial seats 
and the local government. 
 

Media, access and fair elections 

                                                   
1 See the website of the Press Ombudsman www.presscouncil.org.za  

http://www.presscouncil.org.za


2  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

2

A lack of media freedom is a key indicator of free and fair elections.  Denying media 
access and allegations of violence and intimidation against journalists are very real 
reasons to be concerned about the validity of election results, in any context.  Such 
hostility to media may also result in media’s hostility to the country’s leaders.  It also 
makes collecting information difficult for media whom would ideally like to questions 
and not just accept the official statements.  In this way, the Zanu-PF has possibly 
made themselves difficult to source, aside from official statements.  
 
Covering the Zimbabwean elections has undoubtedly had a number of challenges, 
and the findings show that overall, the media did a good job with little information.  
However, in sourcing and accessing so few of the ruling party politicians and 
supporters, the South African media may be criticised as biased.  

Before the polls 
The Zimbabwean elections were prominently covered before the elections. The most 
prominent news was not the campaign information of the different parties that were 
competing in the elections, as you would expect from news coverage on democratic 
elections. Instead, most of the news questioned whether the Zimbabwean elections 
were going to be free and fair or whether the ruling party Zanu-PF would rig election 
results. Other main topics before the elections were the effects of the elections on 
ordinary citizens in Zimbabwe and those Zimbabweans in South Africa, as well as 
what the future would hold for Zimbabwe after the elections. These topics will be 
discussed below.  

Free and fair elections 
For elections to be free and fair they do not only depend on the Election Day itself. 
It starts long before that, since there should be fair media attention for all parties 
involved months before the Election Day itself. This argument is apparent in the 
opinion-pages of the Beeld in the article: “Vry eleksie begin lank voor die tyd” (“Free 
elections begin long before the Election Day” Beeld, 26/03/2008, p. 20). The various 
ways that elections were not likely to be fair were detailed in the various ways 
described above.  
 
Of all the articles and news items prior to the elections, more than half were about 
speculations whether the elections were going to be free and fair. There was not a 
single article or news item that predicted that the elections were very likely to be 
free and fair.  Different stories pointed to various concerns, such as the lack of media 
freedom and objective observers, the ability to campaign freely for the opposition, 
vote buying and rigging. 
 
Differential access was allowed to foreign journalists, for instance e.tv reporters were 
denied entry. Various stories mentioned this. Observers were also screened.  And 
many newspapers claimed that only those observers that were likely to stand 



3  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

3

behind Mugabe’s Zanu-PF were able to get a visa to enter the country, to give their 
verdict on whether the elections were free and fair.  
 
Another irregularity in the campaigning for elections was the detention of a South 
African pilot, who was coming to Zimbabwe to fly Tsvangirai to five rallies to 
campaign for the elections. Allegedly, there were no real allegations against the pilot, 
but he has been kept in jail for about a week, causing Tsvangirai to cancel planned 
rallies. Most articles on this story seemed to indicate that the MDC was not able to 
campaign free and fairly for their party in the days prior to the elections. 
 
Some papers have also reported on voters being bribed into voting for the Zanu-PF. 
A good example of this is written by the Mail & Guardian in the article “If you show 
that you support MDC, you will starve” (Mail & Guardian, 20-27/03/2008, p. 2 Zim 
Election Special). It states that only those known as Zanu-PF supporters can for 
example access grain. And there are several more news items that reported that 
votes were being bought by giving away farm machinery, land or money. Other 
articles explained the fears of the opposition party MDC that voters could be 
intimidated by the police. The MDC has claimed that the new law where the police 
can help illiterate people to vote was just a way for the Zanu-PF to rig the votes and 
intimidate the voters to vote for the Zanu-PF. 

 
Most of the articles and news items however gave special attention to speculation 
on actual vote-rigging.  Newspapers alleged that the voters’ roll was inaccurate, for 
example “Ghost voters haunt Zim” (The Citizen, 18/03/2008, p. 16). According to 
the opposition there were also too many ballot papers printed, which could be 
used to rig the elections. An example of a news item where this is referred to was 
“Opposition worried about millions of excess ballot papers” (The Star, 24/03/2008, 
p. 6).  
 
The body of evidence presented in these mediums is substantial and these election 
various issues undermine the credibility of the elections even before they were held.   

Campaign Information  
The bulk of election coverage was about whether Mugabe was going to stay in 
power after 28 years and whether a change in power would also change the 
economic fortune of the country, instead of party manifestos.  Hardly any real 
campaign information could be found in the media prior to the elections.  In The 
Citizen we can read that presidential candidate Simba Makoni has a four-point plan 
to rescue the shattered economy of Zimbabwe  (“Zim gets ‘rule of law’ pledge”, 
27/03/2008, p. 19). We can read further that MDC leader Tsvangirai stands for 
change in all sorts of articles and news items, but how he is going to achieve this 
change is not given much attention in the media. Perhaps it is because these 
elections are purely “about bread and butter” issues (survival of Zimbabweans) as 
stated by SABC 3 news (SABC 3, 23/03/2008, 19.00h, second news item).  
 



4  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

4

Ordinary citizens in Zimbabwe and South Africa 
Several media took the elections as an opportunity to report about the various 
problems Zimbabwe face. The 100 000% inflation of the currency, which is troubling 
the Zimbabwean economy was often mentioned.   Several articles report on the 
problems experienced by Zimbabwean residents. A refreshing article was printed in 
the Mail & Guardian called “When laughter is the only medicine” (Mail & Guardian, 
20-27/03/2008, p. 11). The article elaborates on Zimbabwean jokes and reports on 
the poverty of the country, but it also reports how Zimbabweans are trying to cope 
with their problems through humor, making the story a little bit more uplifting and 
encouraging than other coverage.   
 
Other news articles reported on the Zimbabweans in South Africa. There was some 
speculation whether the Zimbabweans would invest their money and time to go 
back to Zimbabwe to vote. The Daily Sun was the only medium that claimed that 
Zimbabweans were queuing up to go home in the article “Zims hit the road home” 
(Daily Sun, 27/03/2008, p. 16). Other media sources such as The Citizen in their 
report “Exiles won’t go back to vote in Zim” (The Citizen, 20/03/2008, p. 17) 
speculated that many Zimbabwean exiles in South Africa did not intend to go back 
to vote. This reasoning was based on the assumptions that Zimbabweans either did 
not want to go back to vote because it would cost too much money, or because 
they were afraid not to be let back into South Africa after voting. The Star claimed in 
their article “A waste of time going back to vote” (The Star, 28/03/2008, p. 11) that 
Zimbabweans in South Africa did not bother to go home, because they thought 
Mugabe would rig the elections anyway. 
 

Speculation on future of Zimbabwe 
Some of the media have also reported on what will happen to Zimbabwe after the 
elections. A few newspapers speculated that Mugabe will win the elections, even 
with the more fierce opposition than previous elections. An example of that is the 
Daily Sun in “Mugabe will win – they say” (Daily Sun, 6/04/2008, p. 12). Other 
newspapers speculate further as for example the Mail & Guardian. The newspaper 
has written an extensive article on the possible outcome of the elections in “And the 
winner is…” (Mail & Guardian, 28/03/2008 - 03/04/2008, p. 4). They give four 
possible scenarios, including a win for Mugabe, an election run-off between 
Tsvangirai and Mugabe, a win for Tsvangirai and a disputed result ending in Kenyan 
like violence.  
 
But the media could do no more than speculate, since the elections were still ahead 
and it seemed all four scenarios sketched by the Mail & Guardian were possible. This 
brings us to the news after the elections were being held on 29 March 2008 in 
Zimbabwe. 
 



5  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

5

After the polls 
The results after the elections were long-awaited, which led to little news for the 
media to report on, and much speculation. After the polls there was much 
discussion in the newspapers and on the television news, on whether the elections 
were free and fair, with much speculation on why the results were being delayed. 
General speculation on the outcome of the elections, whether there would be a run-
off, whether there will be an outbreak of violence, or whether the economy of 
Zimbabwe can be revived received even more attention in the media. The coverage 
on free and fair elections and general speculation will be discussed below, together 
with how the media reported on ordinary Zimbabweans in South Africa and 
Zimbabwe after the polls. 
 

Free and fair elections 
After the elections were held, it took a long time before the results of the elections 
were released. Titles indicating that the vote counting was happening slowly such as: 
“Zim: It’s vote for vote” (Daily Sun, 01/04/2008, p. 2), were not uncommon. In the 
first week after the elections, the parliamentary seats were slowly announced. After 
which the results of the senatorial seats were announced, as well as the results of 
the local government elections. The results of the presidential elections were not 
declared within the monitoring period for this update. With the results trickling 
through, there was still some speculation about vote-rigging. There was a lot of 
suspicion on why the presidential results took such a long time to be announced 
and the opposition party MDC feared it was because the Zanu-PF was trying to buy 
time to fight the results. In the article “Confusion reigns in Zim” (City Press, 
06/04/2008, p. 1) it seems that the MDC went to the High Court to force the results 
to be released, but the High Court has postponed the bid. 
 
In the various media, reports were made on aggression against, and arrests of 
journalists. e.tv, in particular, commented frequently on the limited freedom of press 
in Zimbabwe. e.tv itself was not allowed into the country to report on the elections.  
Also the Saturday Star had written a large report called “When truth is the enemy” 
(Saturday Star, 05/04/2008, p.13). The article is written by a journalist in Zimbabwe 
and reports on how journalists, who do not have the valid accreditation papers, are 
arrested. The article also states that rumors are all journalists have to go by, since the 
truth is hard to find in Zimbabwe. 
 
Despite all the rumors and speculation in the media about Mugabe rigging the 
results, many observer groups allegedly claimed the elections were free and fair. For 
instance the SABC 3 reported on the statement of the SADC, “SADC, the biggest 
observer group, called the elections fair, credible and expressing the will of the 
people. Some members, however, have distanced themselves from the preliminary 
statement” (SABC 3, 31/03/2008, 19.00h, first item). Some observer groups which 
made the headlines that did not declare the elections free and fair were for instance 



6  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

6

the Young Communist League of SA (YCLSA) in the article “Young reds: Poll not fair” 
(The Citizen, 01/04/2008, p. 3). 
 

General speculation 
Most of the news items and newspaper articles, however, were about the elections 
thus far and predictions of what may lie ahead. Such speculations were possibly fed 
by the lack of information coming from Zimbabwe. All sorts of scenarios were put 
forward, among them, a possible run-off, an agreement between the parties to allow 
Mugabe to retire, and the effect of the predicted election results on the economy of 
Zimbabwe.   
 
Run-off speculation was common.  Reports were made on the conference by the 
Zanu-PF stating that Mugabe is staying in the race for a run-off in for instance “Bob’s 
back and will fight tooth and nail” (Sowetan, 04/04/2008, p. 4). The television news 
also reported that there was speculation on when this run-off is going to be held. 
According to Zimbabwean law this must take place 21 days after the results have 
been announced. However, there were rumors that Mugabe wanted to extend this 
period to 90 days, so that he would have more time to regroup. These rumors have 
however been denied by the Zanu-PF, according to SABC 3 (SABC 3, 03/04/2008, 
19.00h, first item). 
 
Other speculations were that Tsvangirai, the leader of the largest fraction of the  
MDC was making a deal with the Zanu-PF to let Mugabe gracefully step down. But 
this was already contradicted in an article by The Star “No deal, says Tsvangirai” (The 
Star, 02/04/2008, p. 1). Other media speculated on the outbreak of violence, 
especially since no results for the presidential elections were coming from 
Zimbabwe, see for example The Weekender in “Zim braces for violence as Mugabe 
goes for broke” (The Weekender, 05-06/04/2008, p. 1). 
 
More speculation on the situation of Zimbabwe was about the economy of 
Zimbabwe. Some articles analysed the economy of Zimbabwe and looked for 
answers on how to rescue the economy, after Mugabe would have stepped down. 
The Weekender, for example, wrote on this issue in “Reviving Zimbabwe’s economy 
may be easier than we think” (The Weekender, 05-06/04/2008, p. 6), stating that 
Zimbabwe’s economy most certainly can be rescued.  
 

Ordinary citizens in Zimbabwe and South Africa 
Another issue in the media coverage during the aftermath of the elections in 
Zimbabwe is how ordinary Zimbabweans experienced the elections. It was striking 
that hardly any supporters of the ruling party Zanu-PF had been shown in the media.  
One example of this is an article in Beeld “Ons is moeg, het genoeg gehad” (“We are 
tired, we’ve had enough”, Beeld, 03/04/2008, p. 17), where all Zimbabwean citizens 
are MDC supporters.  Likewise, The Star published a vox pop which sourced 10 



7  

 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 
 

7

people, only one of which expressed an opinion neutral to Mugabe. Various media 
restrictions may play a role in the lack of Zanu-PF supporters sourced, since 
journalists may fear harsh treatment from Zanu-PF, considering their seemingly hostile 
relationships with media.  
 
The media also reported on Zimbabweans in South Africa. They mainly reported on 
refugees and residents who want to go back home to Zimbabwe, but not until 
Mugabe is definitely leaving his presidential seat. The Daily Sun covered the situation 
in South Africa for Zimbabweans. The Daily Sun claims there is a lot of xenophobia 
against Zimbabweans in South Africa and that they do not manage to make a living 
for themselves, because they are mistreated by South Africans. This is has been 
reported in the article “We are shamefully treated here... and nobody does anything 
about it!” (Daily Sun, 04/04/2008, p. 9). 
 

Conclusion 
The South African media in their coverage of the Zimbabwean selections have, prior 
to the elections, focused on whether the elections were going to be free and fair. 
There was a lot of speculation on whether the Zanu-PF would try to rig the elections. 
After the elections the focus shifted to speculation on the results of the elections, for 
example when and if the results will eventually be announced and whether and 
when there was going to be a run-off between Mugabe (Zanu-PF) and Tsvangirai 
(MDC).  
 
Overall it seemed that the South African media was critical of the ruling party Zanu-
PF. This comes forward, for instance, in the lack ordinary citizens favouring the 
opposition, this may give the impression that Zanu-PF supporters could not be 
found. However, considering the media environment in Zimbabwe, this is not 
surprising.  South African media seems to be justified in being critical of the 
government of Robert Mugabe, considering the suffering of people and human 
rights abuses.  In this case, the South African media seem to be promoting 
democracy and human rights.  


