
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

1

 
 

PO Box 1560, Parklands, 2121 • Tel +2711 788 1278 • Fax +2711 788 1289 
Email mmpinfo@mediamonitoring.org.za • http://www.mediamonitoring.org.za 

Monitoring the media since 1993 

 

Africa in SA Media: a snap survey 
 
Reporting on Africa is a complex, as Africa is a continent with about 800 million 
people, with 54 countries of which South Africa is the southern tip.  Such 
diversity would seemingly warrant good background data to allow the 
newspaper readers to understand the context of events. However, from this 
brief monitoring exercise, it seems that many of Gauteng-based media have not 
had the editorial commitment to cover Africa often and have ignored the 
complexities of various situations. 
 
In order to understand patterns of coverage of Africa, all articles about Africa 
and African countries, with the exclusion of South Africa, were monitored in the 
period from the 22nd of June till the 4th of July. All Gauteng-based large 
commercial media were monitored1.  
 
In looking at the coverage of Africa, the research sought to answer various 
questions. Do reports mention relevant legislation, such as the African Charter of 
Human and People’s Rights, in conflict situations? Is, in general, sufficient 
background information provided to the reader? This would allow the reader to 
arrive at their own opinions on the various situations, detailed in the reports2.  
 
Findings show that coverage of Africa has been limited, with only the Citizen and 
Business Day offering systematic coverage on African news. Citizen and Business 
Day are to be commended for the amount of coverage they gave to news in 
Africa. Daily Sun also gives daily coverage on events in Africa, in the form of a 
brief description of them. This is mostly of disasters and tragedies throughout the 
continent, without adding depth, from which many of these stories would give 
the reader a greater sense of the situation.  
 
The monitoring revealed that some subjects received a substantial amount of 
coverage. For purposes of clarity, the following subjects are dealt with in 
separate sections. 

   
1 Business Day, City Press, Daily Sun, Mail & Guardian, Sowetan, Sunday Times, The Citizen, The 
Star, The Times, The Sunday Independent, and The Weekender. 
2 It must be acknowledged that the in-depth information, which may be provided on conflicts 
may have appeared in various newspapers outside the monitoring period. 
 



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

2

1. Zimbabwe: the coverage of Zimbabwe focuses mainly on the attempts of 
the Zimbabwean government to manage the economy, which is plagued 
by hyperinflation. 

2. African Union summit: most of the coverage focused on the future of the 
African Union; whether to focus on continental or regional economic 
integration. Other topics of discussion are barely mentioned. 

3. Conflicts: the conflicts in Darfur, Somalia and Western Sahara are the most 
reported on conflict areas in Africa. Less attention was given to the 
violence against politicians in Lesotho. 

 
The research found that coverage was very fragmented and 
overwhelmingly negative. Barring a few exceptions most of 
the reports, and certainly the individual newspapers as a 
whole, give the impression that Africa is a continent that is 
plagued by corruption, inept leadership, conflict, disregard 
for human rights and laws.  Such coverage could 
conceivably fuel xenophobia in South Africa as many people 
from other African countries both live and work in South 
Africa. 
 

Did 
you 
know 
that 

South Africa is the 
greatest number 
of new asylum 
seeker 
applications?3 

 
Considering the levels of xenophobia in South Africa, news media have a duty to 
inform the public in a responsible way. This includes addressing human rights 
violations as such and contextualising stories so that the reader gets a good 
picture of the context. 

Zimbabwe: the economic basket case 
 
Of all the African countries, Zimbabwe received the bulk of newspaper coverage 
since the 11th of March. On that day opposition groups tried to attend a staged 
prayer rally, but the rally was suppressed by the police. Reports suggest that 
unrest, in one form or another, has been a constant since. Most of the coverage 
in the monitored period was on the possible economic breakdown of the 
country and the attempts of its government to manage it. Zimbabwe offers a 
particular challenge to journalists as the current situation needs to show the 
historical context, but it also provides a good platform to educate the reading 
public about human rights.  
 
Although much coverage inferred human rights abuses, few media stated outright 
that this was the case.  The key issue was the state of the economy and 
government-imposed food price cuts. In-depth coverage of the Zimbabwean 
economy was provided by The Citizen (02/07/2007, p. 12), which looked at 
rapid prices increases as a result of shortages, and how the informal sector 
currently prevents total economic collapse. The article was informative, and 
served to give a better understanding of the current working of the Zimbabwean 
economy.  The reader was informed of why the price hikes occurred and how 
the Zimbabwean government attempted to control the economy. Other coverage 
was provided in The Times (04/07/2007, p. 6), which reported on the effects of 

   
3 Source: United Nations High Commissioner for Refugees 



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

3

the instituted price controls: it led to the clearing of supermarket shelves. The Star 
(29/06/2007, p. 3) reports that some retailers have chosen to withdraw their 
products as a result of the price controls, and some manufacturers have stopped 
production. Daily Sun (22/06/2007, p. 6) reported that the economic breakdown 
of Zimbabwe led to an increase of goods smuggling.  
 
In general, there seemed to be a lack of human rights focus in the economic 
stories and it was not always clear how the people were effected and how, with 
the exception of The Citizen story, people survived in the midst of the economic 
breakdown.  Not only would this have been an opportunity to consider the 
state’s obligations in terms of economic management, but would have provided 
interesting reading of people’s lived experience.  This could have provided 
greater understanding of Zimbabwean refugees in South Africa.  
 
Other coverage on Zimbabwe dealt with the ongoing talks between Zanu-PF and 
the MDC, with minor attention being paid to possible human rights’ violations. 
Weekender (23/06/2007, p. 3) among other papers, reported on the 
breakthrough in the talks between the two parties, as a common agenda had 
been agreed upon. 
 
Mention of (possible) human rights’ violations by state sanctioned officials was 
made, and this included legislation that violates basic human rights. The Citizen 
(20/06/2007, p. 12) reported on legislation that would allow the police to 
intercept any communication without court orders; it would severely impair 
citizens’ and media’s freedom of expression. Mugabe was referred to as a 
‘tyrant’. Business Day (25/06/2007, p. 6) reported on a treason trial staged in 
Harare, and gives the account of a doctor who reported on life-threatening 
injuries one suspect sustained while in custody. 
 
Coverage on Zimbabwe gave the impression that the country is in a hopeless 
position as a result of the economic policies. Human rights could have been 
highlighted more and personal stories of Zimbabweans could have brought the 
economic pressures home.  

African Union summit: the latest failure 
 
The African Union, which consists of all African countries with the exception of 
Morocco, held a summit in the Ghanaian capital Accra, from the 1st of July until 
the 3rd of July. On the agenda was the discussion on whether to attempt and 
create a federal government for the continent now, or focus on regional 
integration first.  
 
Although there was no major breakthrough on the summit, that in itself was not a 
failure as the project itself is highly complicated and ambitious. A relevant 
comparison could have been made with the European Union, but none of the 
monitored media made such a comparison. Rather than balancing the coverage 
with the complexity of the situation, most media chose rather to use the 
opportunity to criticise Africa’s history of not finding African solutions to African 
problems.  For example, an opinion piece by Mohau Pheko in the Sunday Times 
(01/07/2007, p. 25) mentioned various damning criticisms of Africa consisting of 
many dictatorships, fake democracies, catering to Western imperialism, and 



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

4

suppressing their own people; and the way forward is to do away with the 
African states, and create an African union based on African values. Similarly, 
The Weekender (23/06/2007, p. 8) reports under the headline “Poor leadership 
sinks Nepad”, that African leaders show a lack of leadership, no commitment to 
mutual accountability. Conflicts were also mentioned to show how AU initiatives 
were not solving problems. For example, Business Day (29/06/2007, p. 10),  and 
Business Day (02/07/2007, p. 6) 
 
Seemingly, the only tangible success of the AU meeting was reported by The Star 
(29/06/2007, p. 13), which mentioned the creation of a diplomatic passport for 
government officials valid in all of Africa. None of the above-mentioned articles 
mentioned human rights violations as such, or made reference to relevant 
international legislation. 
 
One does not get an immediate impression that the continent is presented as 
hopeless, when reading articles about the African Union summit. However once 
its foundation principles, or other past projects under its wings, such as Nepad, 
come under scrutiny, one does get the sense that the continent is marred by 
conflict, human rights’ violations, corruption and a lack of leadership. 
 

Coverage of conflicts: business as usual 
 
There were a number of conflicts during the monitoring period in Africa, of which 
some were covered. The most prominent of the conflicts is Dafur in Sudan.  
 
A lack of context contributed to the impression that conflict in Africa is business 
as usual. For example,The Citizen reported (20/06/2007, p. 16) that the 
Sudanese government was forced into accepting the deployment of UN troops 
in Darfur. A spokesperson of the main opposition party said, this was not 
because it is committed to protecting Darfuri civilians. The report makes no 
mention of the causes of the conflict. Other reports, such as Business Day 
(26/06/2007, p. 7) focused on the failure of the international community to 
resolve the conflict; this included the EU and the US as well. The AU refused to 
attend a G8-meeting to address the conflict, on grounds that the meeting “was a 
duplication of existing effort” (Mail & Guardian, 29/06/2007, p. 16). The same 
lack of context made the conflict in Somalia difficult to understand.  For example, 
the fighting in Somalia was briefly covered by the Daily Sun (22/06/2007, p. 6). 
Sowetan informed us that a suspected bomb blast killed five women in the 
capital Mogadishu (27/06/2007, p. 13).  Human rights abuses were not covered 
as such, in any of these articles. 
 
In contrast, better coverage was provided of Lesotho. According to the Mail & 
Guardian (22/06/2007, p. 17), the government of Lesotho accused some 
sections of the opposition of involvement in attacks on government officials. 
Opposition groups contested the validity of seat allocation after parliamentary 
elections in February. Coverage by the Mail & Guardian seemed to give the 
reader a good indication on the situation. The Citizen (22/06/2007, p. 16), 
reported that former Botswana President Masire had been appointed to ease the 
tensions in the country, by mediating between the parties. 
 



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

5

Mention of the conflict on the long-disputed Western Sahara receives some 
coverage, seems to have been made after Jacob Zuma offended Moroccan 
diplomats. Mail & Guardian (22/06/2007, p. 16) reported on the release of a 
restricted United Nations report, which objected to the Saharawi people being 
denied their right to self-determination, and being severely restricted in exercising 
other rights as well.  
 
None of the articles, barring the earlier mentioned Mail & Guardian article on the 
Western Sahara conflict, drew explicit attention to possible human rights’ 
violations, despite the nature of the situations described in the various reports – 
let alone held the respective governments accountable for the consequences. 
Consequently, the impression one gets is that conflicts in Africa is nothing else 
but business as usual, as no one is held accountable for (possible) human rights 
violations. Again, no mention was made of the African Charter of Human and 
People’s Rights, to which 41 African nations are signatories. 
 
 

Other coverage 
 
There was some coverage on democratic processes in the monitoring period. 
Except for the elections in Mali and Congo-Brazzaville, there was also news on 
Kenya changing election days, to allow for more voters to cast their votes (City 
Press, 24/06/2007, p. 10). Coverage of these elections and events was minimal: 
Only Citizen (02/07/2007, p. 9) reported on the Malian elections – but this may 
be due to the fact that the results may not have come in before the end of the 
monitoring period. Coverage on the Congolese elections was done by several 
newspapers, such as Business Day (26/06/2007, p. 9). The poor organisation of 
these polls drew much criticism from opposition parties and independent 
observers alike. All such matters are important, because they may improve or 
threaten the respective democratic processes in these countries. 
 
Charles Taylor, former President of Liberia, is being tried for war crimes and 
crimes against humanity in The Hague, in the Special Court for Sierra Leone. 
Business Day (26/06/2007, p. 9) informs us, that his trial was suspended, after 
Taylor demanded a top lawyer from one of the Commonwealth countries, as he 
was unhappy with the offered lawyers on legal aid, on which he is dependent. 
 
One of the few encouraging items on Africa, was published by Mail & Guardian 
(29/06/2007, p. 15), on the release of a militant hero, Mujahid Dokubo-Asari, of 
the Ijaw people. This spells hope that the conflicts which have been waging in 
Nigeria may be resolved in the future. 
 

Conclusion 
 
In general, coverage on Africa was fragmented and did not provide readers 
enough information to understand the respective situations sufficiently. The effect 
is perpetuating the idea that Africa is out of control and that African rulers are 
incapable. Most of the coverage did not point to human rights abuses, when 



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License. 

 

6

there was reason to suspect abuses to have happened. In addition, there was a 
lack of drawing on international law, various treaties and international bodies 
which are involved in human rights protection.  
 
The coverage of Africa reflected in newspapers during the time period would 
function to support xenophobic attitudes in South Africa, this could conceivably 
lead to more human rights abuses.  
 


